ИНТЕРЕСНИ И ЗАБАВНИ ФАКТИ ЗА МОДАТА
03.04.2021
ИНТЕРЕСНИ И ЗАБАВНИ ФАКТИ ЗА МОДАТА

ИНТЕРЕСНИ И ЗАБАВНИ ФАКТИ ЗА МОДАТА

Ако някога модата се е състояла от единствената препаска на нашите прародители, то днес е една от най-мощните индустрии в света и този огромен скок във времето е пълен с интересни и забавни факти. И ние продължаваме да ги споделяме с вас.


Бикините като атомна бомба


Бикините, както се нарича банският костюм от две части, са кръстени на коралов остров в Тихия океан. В края на 40-те години на миналия век САЩ извършват там серия от ядрени опити. А дизайнерът, представил за пръв път бикините, искал името им да носи същата взривяваща идея. И определено успял, защото още на представянето манекенките отказали да демонстрират новото изобретение. Честта да промотира бикините се паднала на стриптийзьорка от парижки клуб, която светкавично придобила огромна популярност. Първите години на новото модно „изобретение” били изпълнени с доста трудности – разпалени спорове за и против, както и забрана в т.нар. католически страни като Португалия и Испания. Постепенно новите течения в поп културата, певци, актриси, а и мъжката библия „Плейбой” спомагат бикините да станат общоприето облекло.



Вестифобията е… 


Страх от облекло, точно така. Веднага ни хрумват няколко шеги по темата и започваме да съчувстваме на нудистите, но ще останем сериозни. Всъщност този ирационален страх често би могъл да е породен от травматични преживявания. Носенето на бойна униформа от войници по време на военни конфликти, която включва много и тежки елементи – ботуши, противогаз, маски, очила, бронежилетка и т.н. е един от провокиращите фактори. Заедно с останалите травмиращи случки, то се оказва сериозен проблем при адаптацията към цивилния живот понякога.

Вестифобията се среща и в общества или семейства, в които носенето на строго определени, често тесни и затрудняващи свободното дишане и движение облекла, е обичай. Тя е свързана в известна степен и с клаустрофобията.

Вестифобията би могла да се свърже и с преживявания, провокирани от алергични реакции към определени тъкани.

Счита се, че един от начините за справяне с тази рядка фобия е хипнозата. А ако и вие случайно страдате от вестифобия, ще се радваме да помогнем в „лечението” и адаптацията ви на gang.bgТам гарантирано ще откриете предимно свободни и леки облекла от подбрани внимателно материи. Обещаваме.



Розово за момченце, синьо за момиченце


Не, няма никаква грешка. Наложеното днес строго цветово разделение между облеклата и принадлежностите на малките деца в миналото е било с абсолютно противоположен знак. Теориите, които се опитват да обяснят този феномен, са разнопосочни. Но в общи линии се счита, че синият цвят е свързван с образа на Божията майка, с мекота, женственост и нежност. Розовото, от своя страна, се е свързвало с червения цвят, който е агресивен, страстен и изразителен, подходящ за момчета.

Тенденциите се обръщат в навечерието на Втората световна война, когато модните брандове и търговците масово налагат розовото като момичешки цвят, а синьото като момчешки.



Прет-а-порте с кукли


Сигурно горното ви звучи странно или пък футуристично, но всъщност е закачка с миналото. До 19 век фигурата на моделите по модните подиуми, каквито ги познаваме днес, изобщо не е съществувала. Дизайнерите са представяли своите модели върху кукли, и то в много по-малък мащаб от този на съвременните пластмасови модели в магазините. Представете си детска кукла, облечена в специално ушито умалено копие на роклята, която бихте си купили. А сега си представете колко труд и време е отнемало всичко това, за да се представи една пълна колекция. 



С хамелеон на ревера


През 1894 г. вестник Ню Йорк таймс публикува материал за набираща огромна популярност тенденция. Организация за защита на животните алармира, че все повече дами купуват живи хамелеони, завързват ги и ги поставят на реверите си вместо брошки. Идеята им е животните да променят цвета си според цвета на дрехите. В крайна сметка, след поредица от оплаквания, управата на Ню Йорк забранява продажбата на хамелеони. Според публикацията към този момент не става ясно какво ще се прави с над 10 000 непродадени влечуги.



Нека не съдим строго тези преди нас и да се съгласим, че всички тези странни модни течения и приумици са по-скоро забавни от позицията на времето. А и кой може да излезе съвсем сух от поредната заливаща го модна вълна?